Söker man efter mopeder som har en historia är det vissa varumärken som hela tiden visar sig. Det är inte fråga om att gå långt tillbaks i tiden, och många av dagens mopedintresserade har egna minnen av vilka märken som hade rykte värt att notera. Puch och Sachs har förmodligen inte gått att missa om man växt upp i Sverige under 1960 talet. Detta var stilbildare och någonting som många fantiserade kring om dagarna. Vem kommer inte ihåg ljudet av en knackig Sachs moped utanför fönstret? Detta var en moped vars motor inta liknade någonting annat. Även om man hade åtskilliga mopedljud runt sig, kunde det faktiskt utkristalliseras motorljud som fastnade.
Bland de som idag intresserar sig för äldre mopeder är just Sachs moped någonting som ofta diskuteras.
Trim för Sachs moped
Har man en fäbless för mopeder typ Sachs är trim någonting som kan intressera. Det är stor skillnad på äldre och nyare mopeder och hur man trimmar varierar även om grundtanken är densamma. För att hitta delar och utrustning som krävs för att man skall få ordning på en avställd Sachs moped kan man behöva leta i gamla verkstäder och i kretsar som delar intresset. Ett alternativ är att gå till en av de butiker som faktiskt specialiserar sig på området. Här kan man enkelt hitta allt som krävs för att man skall kunna susa fram på en moped värd att imponeras av.
För att upplevelsen av en mopedfärd på en klassiker skall bli rätt hela vägen, är det fråga om att detaljerna skall finnas på plats. Allt ifrån en tidsenlig hjälm till handskar och kläder gör sitt till den helhet som eftersträvas. Trots att åren går finns det en tjusning med fordon som har en bakgrund. Detsamma gäller för bilar som en gång var glamourösa men som under senare tid förpassats till övergivna garage. Över tid växer intresset för sådant som kom i en annan paketering och med andra skönhetsideal. Någonting vi kanske kommer att se även framöver. Har man en klenod som står i ett förråd och väntar, kan man dock vinna mycket njutning av att åter renovera den.